Table of Contents:

  1. Hvad leger man i børnehaven?
  2. Hvad er et æstetisk produkt?
  3. Hvem er Austring og Sørensen?
  4. Hvad kan æstetiske læreprocesser?
  5. Hvad er æstetisk virksomhed?
  6. Hvad kan æstetik?

Hvad leger man i børnehaven?

Børnenes leg begynder at få en handling med små fortællinger, som er meget konkrete og handler om det legetøj de leger med, eller omgivelserne de er i. Temaerne for legen bliver hentet i hverdagslivet og problemstillinger barnet kender fx at gå på arbejde, at lave mad, at putte dukken, at lege med dyr.

Hvad er et æstetisk produkt?

Det æstetiske udtryk tager udgangspunkt i egne sansede oplevelser og erfaringer, som gennem æstetisk praksis bearbejdes til et æstetisk produkt. Ethvert æstetisk produkt indeholder et følelsesmæssigt, personligt og kommunikativt budskab, som har til formål at blive forstået af modtagerne.

Hvem er Austring og Sørensen?

Merete Cornet Sørensen og Bennyé D. Austring giver her et indblik i teorien bag æstetiske læreprocesser samt et konkret bud på en æstetik-didaktisk arbejdsmodel.

Hvad kan æstetiske læreprocesser?

En æstetisk læreproces kan forstås som det, der sker, når noget, du har sanset, følt og oplevet, bliver bearbejdet og eventuelt får et udtryk gennem billedsprog. Undervisningen skal give mulighed for æstetiske oplevelser, der efterfølgende kan bearbejdes og udtrykkes gennem billedfremstilling.

Hvad er æstetisk virksomhed?

Når man udtrykker sig æstetisk gennem skabende arbejde, kaldes det æstetisk virksomhed eller æstetisk produktion. Igennem æstetisk virksomhed kan vi kommunikere vores personlige æstetiske udtryk på en måde, der er sanselig.

Hvad kan æstetik?

»Grundlæggende er æstetik en sanselig erkendelse forbundet med en form for kulturel formgivning. Noget kan godt være sanseligt uden at være æstetisk. Fx kan jeg sanse, at temperaturen stiger, eller at min vinduesvisker pludselig falder af, men det gør det ikke til en æstetisk erkendelse eller oplevelse.