Table of Contents:

  1. Kan man leve af bønner?
  2. Hvor sunde er bønner?
  3. Er det sundt at spise bønner?
  4. Hvad er Plantekød?
  5. Hvad kan erstatte oksekød?
  6. Hvor lidt kød kan man nøjes med?
  7. Hvad er sundt ved bønner?

Kan man leve af bønner?

Spis grønne proteiner og skyl ned med mælk »Hvis man supplerer sin kost med bønner, linser, ærter og soya, så kan man godt få nok protein. Man kan sagtens få dækket sit proteinindhold uden kød, men man skal være opmærksom på det,« siger Thomas Meinert Larsen.

Hvor sunde er bønner?

Bønner er en særdeles god vegetabilsk proteinkilde og fulde af kostfibre, vitaminer og mineraler som bl. a. folat og jern, der har en gunstig indvirkning på kroppens produktion af røde blodlegemer – dem, du bruger til at transportere ilten ud til de arbejdende muskler med.

Er det sundt at spise bønner?

Bønner indeholder mange kostfibre, som både gør dig mæt, og som styrker dit mave-tarm-system og dermed din fordøjelse. Desuden indeholder de forskellige bønner en lang række vitaminer og mineraler som jern, zink og magnesium, der er med til at holde din krop sund og rask.

Hvad er Plantekød?

Hakket plantekød – af nogle producenter også kaldet plantefars – ligner decideret kød fra en kødhakker. Det indeholder grønt samt forarbejdede proteinformer som soja- eller glutenprotein. Er farvet med rødbedesaft for at få den kødlignende farve. Gode til hakkebøffer og kødsovs.

Hvad kan erstatte oksekød?

Proteinrige grøntsager du kan erstatte med kød?
  • Svampe.
  • Linser (røde, brune, sorte, grønne)
  • Kikærter.
  • Edamame bønner.
  • Aubergine.
  • Sojabønner.
  • Butterbeans.

Hvor lidt kød kan man nøjes med?

Kød bør ikke fylde meget i en sund og varieret kost. Derfor kan du lade ét eller flere måltider om ugen være uden kød. Spis maksimum 50 gram kød og indmad om dagen. De 50 gram er rå vægt....Om ugen svarer det til:
  • 1 oksebøf.
  • 2 frikadeller.
  • 1 skive rugbrød med leverpostej.

Hvad er sundt ved bønner?

Bønner indeholder mange kostfibre, som både gør dig mæt, og som styrker dit mave-tarm-system og dermed din fordøjelse. Desuden indeholder de forskellige bønner en lang række vitaminer og mineraler som jern, zink og magnesium, der er med til at holde din krop sund og rask.