Table of Contents:

  1. Hvad er en Triggertanke?
  2. Hvad er Ruminationer?
  3. Hvad er forskellen på metakognitiv og kognitiv?
  4. Hvad kan man gøre ved tankemylder?
  5. Hvordan vender man negative tanker til positive?
  6. Hvad er CAS metakognitiv terapi?
  7. Hvad er metakognitiv træning?

Hvad er en Triggertanke?

Indenfor psykologiens verden taler man ofte om "trigger tanker". En trigger tanke er en tanke, der sætter gang i en hel kaskade af flere tanker, som hurtigt udvikler sig til unødvendige grublerier, overtænkning og bekymringer, som suger livet ud af ethvert menneske.

Hvad er Ruminationer?

Rumination er et psykologisk begreb, der omhandler den tilstand, hvor man kontinuerligt ruger, grubler og bekymrer sig, uden at komme nogen vegne. Hvor tankerne kører i en uendelig spiral, der gør os mere og mere negative, urolige, angstfyldte, deprimerede og dermed stressede.

Hvad er forskellen på metakognitiv og kognitiv?

Hvor kognitiv adfærdsterapi har fokus på at ændre dine tankemønstres indhold og dine handlinger, så du tænker anderledes om og handler anderledes i en given situation, så har metakognitiv terapi fokus på, at du skal give de negative og svære tanker mindre opmærksomhed.

Hvad kan man gøre ved tankemylder?

7 tips til at tackle tankemylder
  1. Giv stilheden plads og slip for tankemylder. ...
  2. Meditér tankemylderet væk. ...
  3. Sig pyt til tankemylderet. ...
  4. Luk løse ender og vink farvel tankemylder. ...
  5. Indse at tankemylder er okay. ...
  6. Gear ned i god tid, så du undgår tankemylderet. ...
  7. Overdøv tankemylderet med lydfiler.
4. dec. 2018

Hvordan vender man negative tanker til positive?

10 gode råd til at vende negative tanker til positive
  1. 1.Vær taknemmelig. Taknemmelig for det du har, er en af kilderne til at vende tankerne fra negative til positive. ...
  2. Undgå drama. ...
  3. Omgiv dig med støttende mennesker. ...
  4. Tag ansvar. ...
  5. Vær venlig. ...
  6. Husk alene-tid. ...
  7. Hav det sjovt. ...
  8. Øv dig i at tilgive.

Hvad er CAS metakognitiv terapi?

CAS anses for at være den bagvedliggende og egentlige årsag til psykiske helbredsproblemer. Metakognitiv behandling handler således først og fremmest om at identificere den enkelte klients CAS. Når CAS er identificeret, skal klienten lære at deaktivere CAS, så han eller hun kan blive fri af sine psykiske symptomer.

Hvad er metakognitiv træning?

I metakognitiv terapi arbejder man også med afkoblet opmærksomhed – detached mindfulness. Her ser du dig selv som værende adskilt fra tankerne, som en passiv observatør. Du opdager, at du rent faktisk har et valg ift. de tanker, du vælger at gribe fast i eller dyrke. Målet er at gøre så lidt som muligt med dine tanker.