Table of Contents:

  1. Hvorfor skal man strække ud efter fysisk aktivitet?
  2. Hvad sker der med kroppen når man strækker ud?
  3. Hvorfor har man behov for at strække sig?
  4. Er det sundt at strække ud?
  5. Hvad er strækøvelser godt for?

Hvorfor skal man strække ud efter fysisk aktivitet?

Udstrækning øger smidigheden Når man strækker ud, øges smidigheden i bindevævet omkring musklen, hvilket vil sige, at du kan komme længere ud i en bevægelse, før du oplever ømhed. Det er en fordel ved for eksempel kort og hurtigt løb, hvor skridtlængden er større og derfor kræver større bevægelighed.

Hvad sker der med kroppen når man strækker ud?

Man ved ikke præcist hvad der forandrer sig når vi strækker ud. Generelt er formålet at smidiggøre og/eller forlænge bindevæv, muskler, sener og ledbånd, så vi på den måde kan øge eller vedligeholde ledbevægeligheden, dvs. være i stand til at bevæge vores skulder, hofte, ryg og andre led helt igennem.

Hvorfor har man behov for at strække sig?

Når du strækker dig om morgenen, øger du fleksibiliteten i dine muskler og led, hvilket gør det lettere for dig at komme ud af sengen. Ved at du øger fleksibiliteten i muskler og led, nedsætter du risikoen for, at du får leddegigt eller svækker din balance, hvilket kan resultere i skader.

Er det sundt at strække ud?

Selvom det at strække ud mindsker chancen for eventuelle skader, er der ikke meget bevis på at det direkte går ind og fremskynder din restitutionsproces og hjælper din krop til hurtigere at komme oven på efter din træning. En generel ting er, at udstrækning ikke gør meget for at lindrer ømme muskler.

Hvad er strækøvelser godt for?

Strækøvelserne forbedrer måske præstationen i sportsgrene, der kræver stor smidighed, men kan på samme tid mindske muskelstyrken. Det giver mere mening at strække ud, hvis du er hækkeløber, end hvis du er vægtløfter.