Table of Contents:

  1. Hvorfor har man bælte på når man dødløfter?
  2. Hvor meget kan du Dødløfte?
  3. Hvorfor har man bælte på når man træner?
  4. Hvordan virker straps?
  5. Hvor stramt skal et Træningsbælte sidde?
  6. Hvornår skal man bruge straps?
  7. Hvordan bruger man straps til dødløft?

Hvorfor har man bælte på når man dødløfter?

Bæltet gør dig i stand til at løfte mere i øvelser, hvor rygstyrken og stabiliteten i overkroppen er en begrænsende faktor. Det vil sige eksempelvis øvelser som squat, front squat, konventionel dødløft og sumo dødløft.

Hvor meget kan du Dødløfte?

Men en god tommelfingerregel, som er nem at huske, er ovenstående procentsatser baseret på kropsvægt. Med andre ord skal man kunne løfte 125 % af sin egen kropsvægt i bænkpres, 150 % ved squats og 200 % i dødløft.

Hvorfor har man bælte på når man træner?

Hele grundideen med et vægttræningsbælte er at øge det intra-abdominale tryk. For at løfte maksimale vægte i øvelser som kræver en stabil core, så er det vigtigt, at man spænder op i maven og lænden, og holder dette spænd. Det stabiliserer rygsøjlen, mindsker risikoen for skader, og øger kraftudviklingspotentialet.

Hvordan virker straps?

Det vigtigste princip er, at straps skal gå den modsatte vej rundt om stangen end hånden. Det vil sige, at hvis du eksempelvis laver dobbelt overhåndsgreb i dødløft, skal straps gå under stangen og op. Stram en runde af gangen inden du lægger flere runder. 1-3 runder bør være nok til at du har et godt greb om stangen.

Hvor stramt skal et Træningsbælte sidde?

Man ser ofte folk som strammer deres bælte alt for meget. Det er ikke meningen, at bæltet skal siddestramt at maven presses unaturligt ind. Bæltet skal selvfølgelig ikke sidde løst. Det skal sidde så tæt, at maven har noget at presse ud imod, så bugtrykket øges, når man spænder op.

Hvornår skal man bruge straps?

Straps er nødvendigt, hvis du kan løfte eller trække mere, end hvad du har grebsstyrke til. Det kan fx være, at du er stærk nok i ryg og ben til at løfte 180 kg i dødløft, men at du ikke formår at gennemføre bevægelsen, fordi dit greb svigter.

Hvordan bruger man straps til dødløft?

Sådan bruger du straps: Den helt generelle regel omring straps er at de skal gå den modsatte vej af stangen, i forhold til hånden. Hvis du holder med overhåndsgreb i dødløft, skal de altså vikles ind mod dig selv, under stangen og op modsat, evt et par gange afhængig af behov.